Nytorv

Viborg domkirke

se stort billede >her<
Nytorv er et af de gamle smukke torve i Viborg og ligger ca. 300 m fra Klosterpensionen.

Nytorv er indrammet af mange historiske bygninger og med Stillingsgård som den smukke og dominerende bygning mod øst. Bygningerne på Nytorv rummer i dag Turistbureau og kommunale kontorer, boliger og butikker. Tidligere har der været flere købmandsgårde, handelshuse og offentlige bygninger rundt om torvet.

Torvedage:
Frem til begyndelsen af 1960´erne var der hver lørdag torvedag på Nytorv. Her kom bønderne ind fra oplandet med alt fra grønsager, forarbejde fødevarer og levende fjerkræ, som blev handlet på torvedagen i et mylder af mennesker der handlede i datidens ”supermarked”..

Granitsten markerer centrum af Viborg:
Midt på Nytorv er nedlagt en granitsten der markerer 0 km og dermed målepunkt for afstand til andre byer.
Klosterpensionen - Sct. Mogens Gade 18B - 8800 Viborg - Tlf. nr. 21455654 - klosterpensionen@mail.dk